mandag den 18. januar 2016

TIDSSAMMENFALD

- - - på vej til Holland ad motorvejen - - - der indtræder en vis meditativ tilstand – koncentrationen  og opmærksomheden fylder det hele. Jeg opdager en by, som kører på et tog hen over motorvejen. Sammenblandingen af muligheder er selvfølgelig helt usandsynlig, og gåden løser sig sekunder senere.

Denne opløsen og flyden af det velkendte ind i en ny dimension blev stående som et billede på begrebet ”tid”, et udtryk til de ideer, jeg altid har arbejdet med i maleri og grafik.
Med inspiration i denne oplevelse, bruger jeg motiver af steder og ting, der optager mig. De enkelte billeder består af fotografier. Det er virkelighed fastholdt i et kort præcist tidsrum. Jeg kombinerer motiverne, til de har det udtryk, jeg søger, vælger størrelse, farver uafhængigt af en objektiv virkelighed. Her igennem opstår de nye betydninger.

Den grafiske serie ”tidssammenfald” består af flere motiver trykt ved siden af og delvis ovenpå hinanden. Når man bevæger sig forbi billedet, brydes lyset i sølvet, som der er trykt med, og denne del bliver et øjeblik usynlig, når sølvet skinner. Der er uoverensstemmelser mellem de motiver, som indgår.  Enkeltdelene medbringer deres sted, størrelse, kontekst og tid. Bragt ind i en anden sammenhæng sammen med andre rum, forstyrres det repræsentative, som når et landskab optræder som himmel eller op og ned ignoreres. Den logik, man fører med sig som en selvfølgelighed omkring oplevelsen af tid og rum synliggøres og forbigående opleves en kollaps i omverdensfortolkningen.

Dette gør kaos synligt. Kaos er en del af omverdenen, dens råstof. En afbildning af virkeligheden.
Dette tema begyndte jeg at arbejde med 1995.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar