mandag den 18. januar 2016


Da kvinder fik adgang til Kunstakademiet i 1900 havde de kun lov til at male blomster. Derfor havde jeg ikke lyst til det. En invitation til at deltage i en international udstilling var årsag til at jeg begyndte at male blomster.

Jeg måtte finde en mere aktuel måde at anskue blomstermaleri på. Det blev til “Papaver variabilis - valmuen der kan forandres.”
Som en parallel til gartneren, der bruger sin pensel til bestøvning, bearbejdes fotografiet af den blomstrende valmue på computer. Noget ændres ved blomsten, hvilket også sker for gartneren. Blomsten er nu en variabilis – og males i sin nye udgave på lærred – noget virkeligt er blevet til noget tænkt og er igen kommet ind i virkeligheden.
Valmuen er et klart udtryk for ”blomst”. Tidligere var der kun røde og hvide valmuer, så kom en orange fra Californien, en køligt lyseblå fra Tibet – ”valmue” må revurderes - variationer kan fremelskes – den er foranderlig –  ”Unimaginable Imaginability”.

Dette nordiske kunst projekt “SUBROSA. Blomsten i Nordisk Samtidskunst” udstilledes i København på Charlottenborg, Stockholm i Södertälje Kunsthall og i Helsinki på Amos Andersons Kunstmuseum. 2000/2001


Ingen kommentarer:

Send en kommentar