tirsdag den 15. august 2023

På udstillingen Trækfugle på Kirsten Kjærs Museum hænger 5 malerier fra serien Papaver variabilis  side om side med 8 blomstermalerier af Kirsten Kjær.
Min begejstring for blomsterne ligner nok Kirsten Kjærs - selv om vi arbejder meget forskelligt - hendes billeder er meget enkle, mine er helt gennemmalede - vi har en dialog.
Kirsten Kjær har helt sikkert holdt meget af blomster. De var også en opmuntring for mig i Thy - så dejlige midt i alt det mørke.

En indbydelse til at deltage i SUBROSA - blomsten i nordisk samtidskunst inspirerede til serien Papaver variabilis. Udstillingen markerede 100 året for kvinders fik adgang til kunstakademiet i København. De måtte ikke deltage i samme undervisning som mændene og var ofte henvist til at male blomster.
Jeg besluttede mig for at lave en genmanipulation med en valmue som udgangspunkt. Et foto bearbejdes på computeren som en parallel til gartneren, der ændrer en virkelige blomst via en styret bestøvning.
De nye valmuer i ændrede former og farver bruges som forlæg til malerierne Papaver variabilis - de males på lærred - noget nyt er skabt og ingen planter berørt. 

Blomster af Kirsten Kjær og Bodil Brems

Blomster af Kirsten Kjær og Bodil Brems

Portræt - vind og træer - Thy med fjerne bjerge 1 og 2

Følfod - vind - portræt af Kirsten Kjær


Ingen kommentarer:

Send en kommentar